Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2011

El secreto de sus ojos


Το μυστικό στα μάτια της

Σκηνοθεσία: Juan Jose Campanella
Πρωταγωνιστές: Ricardo Darin, Soledad Villamil, Guillermo Francella
Διάρκεια: 129’
Έτος: 2009


Το ζουμί: Ένας συνταξιοδοτημένος δικαστικός επιμελητής αποφασίζει να γράψει ένα βιβλίο σχετικά με μια παλιά υπόθεση και έναν παλιό του έρωτα τα οποία τον στοιχειώνουν ακόμα.


Λίγα λόγια για το έργο: Τι ταινία. Μα τι ταινία! Την είδα πριν μερικές μέρες και κατενθουσιάστηκα. "Το μυστικό στα μάτια της" είναι μια αργεντίνικη ταινία που δικαίως κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Από τις ταινίες που σου μένουν και που, ακόμα κι αν δεν είναι κάτι το πρωτότυπο, ξεχωρίζει από όλες τις άλλες. Ήξερα ότι η ταινία είναι λίγο αστυνομική λίγο ρομαντική χωρίς να ξέρω ποιο στοιχείο κυριαρχούσε. Με ευχαρίστηση διαπίστωσα ότι ήταν, κατά κύριο λόγο, μια αστυνομική ταινία με ρομαντική διάθεση και που,όμως, δε θα εμπόδιζε κανέναν οπαδό του ενός ή του άλλου είδους να τη δει.
Ο Benjamin Esposito (Ricardo Darin) δούλευε στο γραφείο ενός δικαστή για πολλά χρόνια. Τώρα έχει πλέον αποσυρθεί αλλά μέσα του νιώθει κάτι να τον ενοχλεί. Έτσι ξεκινάει να γράφει ένα βιβλίο για δύο γεγονότα που στιγμάτισαν τη ζωή του. Το ένα είναι ένα άγριο έγκλημα, ο βιασμός και η δολοφονία μιας νέας γυναίκας, και το άλλο ο ανεκπλήρωτος έρωτάς του με την προϊσταμένη του Irene Hastings (Soledad Villiamil), που ήρθε στη δουλειά του όταν έγινε ο φόνος. 
Μαζί με το συνεργάτη του Pablo (Guillermo Francella) ξεκινούν να εξιχνιάσουν το έγκλημα μέσα από διάφορες δυσκολίες που συναντούν στο δρόμο τους. Ο Esposito ρομαντικός, επίμονος και αποφασισμένος, ο Pablo αλκοολικός μεν, αλλά με χρήσιμες στιγμιαίες εμπνεύσεις. 
Η ταινία διακατέχεται από μια ήρεμη δύναμη. Παρ’ ότι ο ρυθμός της είναι αργός και δεν έχει καμία ιδιαίτερη κορύφωση δε γίνεται καθόλου βαρετή. Αντιθέτως έχει μια συνεχή ροή και μια σταθερότητα που κρατά συνεχώς υψηλό το ενδιαφέρον του θεατή. Οι δύο ώρες που διαρκεί η ταινία κυλούν ήσυχα και καθόλου βαρετά μιας και δεν κάνει καμία ιδιαίτερη κοιλιά το σενάριο.
Σ’ αυτό βοηθάει και ο τρόπος που παρουσιάζεται η ταινία. Τα γεγονότα δε δίνονται με χρονική σειρά αλλά ξεκινώντας από τη σύγχρονη εποχή, παρεμβάλλονται τα γεγονότα της υπόθεσης 25 χρόνια πριν. Με αυτό τον τρόπο παρουσιάζει το τι έγινε στο παρελθόν και παράλληλα δείχνει την επίπτωσή του στο παρόν και στις ζωές των πρωταγωνιστών. Επίσης, θα έλεγα πως στο παρελθόν αναπτύσσεται κυρίως το αστυνομικό μέρος της ταινίας ενώ στο παρόν το ρομαντικό.
"Το μυστικό στα μάτια της" μιλά για τα φαντάσματα του παρελθόντος. Για απωθημένα των ανθρώπων και πώς αυτά στοιχειώνουν τις σκέψεις τους και την ψυχή τους. Και για να αντιμετωπίσουν τα παλιά τους τραύματα πρέπει να τα βιώσουν απ’ την αρχή. Ακόμα, μας δείχνει το δυνατό έρωτα μεταξύ δύο ανθρώπων που μπορεί και να μην είναι απολύτως υγιής αφού δεν τους αφήνει να προχωρήσουν με τη ζωή τους αλλά λειτουργεί περισσότερο σα βάρος.
Παράλληλα περνιέται κι ένα ξεκάθαρο πολιτικό μήνυμα καθώς η ταινία σχολιάζει εμμέσως την κοινωνική και πολιτική κατάσταση της χώρας. Ένα κράτος στο οποίο κυριαρχεί η διαφθορά και η ρουφιανιά είναι κανόνας. Δείχνει την αναξιοκρατία που υπάρχει, τους δικαστικούς που αποζητούν την εύκολη λύση, τη δικαιοσύνη που ποτέ δεν αποδίδεται. Μια Δικαιοσύνη που γίνεται πιόνι στα χέρια μερικών για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα ακόμα λιγότερων. Αφού σας είπα, απ' την Αργεντινή έρχεται η ταινία, δε μιλά για την Ελλάδα!
"Το μυστικό στα μάτια της" είναι μια must see ταινία. Εξαιρετικές ερμηνείες, συνεχής περιέργεια για το τι θα γίνει παρακάτω και ένα φινάλε δυνατό. Δε θα έλεγα ανατρεπτικό, συγκλονιστικό ή δεν ξέρω τι. Απλά δυνατό.

Αγαπημένη ατάκα: El tipo puede cambiar de todo, de cara, de casa, de familia, de novia, de religion, de Dios, pero hay una cosa que no puede cambiar. No puede cambiar de passion.
(Ο τύπος μπορεί να αλλάξει τα πάντα, πρόσωπο, σπίτι, οικογένεια, φίλη, θρησκεία, θεό, αλλά υπάρχει ένα πράγμα που δεν μπορεί να αλλάξει. Δεν μπορεί να αλλάξει το πάθος.)


Καλές γιορτές και καλά Χριστούγεννα σε όλους!


8 σχόλια:

  1. Είχα ακούσει κι αν είχα ακούσει καλά πράγματα για αυτή τη ταινία, αλλά προσωπικά τη βρήκα μέτρια. Δε κατάλαβα ούτε γιατί πήρε το Oscar, ούτε και γιατί εκθειάστηκε τόσο πολύ από κριτικούς και κοινό. Μια κλασική, αστυνομική ιστορία, με καλές ερμηνίες (τίποτα το σπουδαίο κατά τη γνώμη μου) και ένα τέλος που ήταν αρκετά προβλέψιμο. Η γλώσσα σίγουρα έσωσε για εμένα τη ταινία, και έτσι ο ύπνος δεν ήταν βαθύς, ούτε και ήρθε γρήγορα. Περίμενα περισσότερα, ίσως επείδή με είχε προϊδεάσει για περισσότερα όσοι την είχα ήδη δει. Μέτρια ταινία, με πράγματα που έχω ξαναδεί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαχαχα! Κι ήρθα εγώ και άρχισα να λέω για must see! Πλήρης διάσταση απόψεων. Να πω την αλήθεια, περίμενα ότι θα σου άρεσε. Πιο έξω δεν μπορούσα να πέσω. Εμένα μου φάνηκε κάτι περισσότερο από μια συνηθισμένη αστυνομική ιστορία. Δεν πειράζει, ο καθένας με τη γνώμη του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 'Ελα μωρέ, ο καθένας με τη γνώμη του ναι, αυτό όμως δε σημαίνει οτι δεν είναι μια Must see ταινία για fan του είδους (ή άτομα που απλά κατάλαβαν περισσότερα από εμένα ;) ) Ξέρεις για πόσες ταινιούλες έχω φάει εγώ κραξιματάκι, επειδή πάντα εμφανίζεται λίγο και το προσωπικό μας γούστο; Άσε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εγώ, εσύ και όλοι οι όσοι γράφουν στα blogs παραθέτουν την προσωπική τους γνώμη. Όσο αντικειμενικός και να προσπαθήσει να είναι κάποιος, αυτό που γράφει είναι πάντα κάτι που το είδε μέσα από τα δικά του μάτια. Κάτι must see για μένα, για σένα μπορεί να είναι σκουπίδι (βλ. παραπάνω σχόλια!). Έχει τύχει πολλές φορές να δω ταινία που κάποιος σχεδόν την αποθέωνε και άλλος την έθαβε. Εγώ προσπάθησα, στην εν λόγω ταινία, με κάθε καλή διάθεση να προτείνω κάτι που πιστεύω ότι θα αρέσει στο ευρύ κοινό. Όποιος διαφωνεί μπορεί πολιτισμένα, όπως εσύ, να σχολιάσει αναλόγως. Το να σε κράζει οποιοσδήποτε επειδή δεν του άρεσε μια ταινία το θεωρώ υπερβολικό.
    Αλλά αν είναι να σε συγχύζω τόσο, άλλη φορά θα σε ρωτάω πριν πω μια ταινία must see!! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ωραία η κουβεντούλα που έχετε ανοίξει. :)
    Κι εγώ για να πω την αλήθεια εκπλήσσομαι που δεν άρεσε αυτή η ταινία στην φίλη μας, την Winry.

    Πολύ ωραία τα λες Sach. Αν και για εμένα πιστεύω ότι η “Λευκή κορδέλα” έπρεπε να πάρει το όσκαρ εκείνη την χρονιά όπου την θεωρώ κορυφαίο αριστούργημα. Πάντως σίγουρα και το “El secreto de sus ojos” είχε όλο το πακέτο που δικαιολογούσε την βράβευσή της.

    Πολύ όμορφη ταινία που σου βγάζει πολλά και ποικίλα συναισθήματα. Πολύ καλοί οι ηθοποιοί καθώς και η σκηνοθεσία της ταινίας η οποία έδινε μεγάλη προσοχή στις λεπτομέρειες και αυτό είναι κάτι που πολύ λίγοι σκηνοθέτες το καταφέρνουν με επιτυχία. Από την άλλη όμως είναι μια ταινία που ασχολείται παράλληλα με πολλά πράγματα και αναμιγνύει διάφορα είδη και αυτό ίσως, κατά την γνώμη μου, δημιουργούσε μια σύγχυση στην αφήγησή της.


    3,5/5: Αρκετά καλή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Thanks Αργύρη.
    Όσον αφορά τη "Λευκή κορδέλα". Αναμφισβήτητα αποτελεί ένα αριστούργημα και είναι σαφώς ανώτερη του "El secreto de sus ojos". Παρ' όλα αυτά θα σου πω αυτό που μου είχε πει ένας φίλος μου όταν διαφωνούσαμε για το αν ο "Κυνόδοντας" ήταν καλός ή όχι (και ήταν το μόνο στο οποίο είχαμε συμφωνήσει). Μου είχε πει ότι ο "Κυνόδοντας" δεν ταίριαζε στα Όσκαρ. Οι ταινίες που είναι υποψήφιες στα Όσκαρ είναι πιο εμπορικές, με πιο ...maistream χαρακτήρα (Ειδικά αν τις συγκρίνουμε με Κυνόδοντα ή Λευκή κορδέλα) και με ό,τι αυτά συνεπάγονται. Για τον ίδιο λόγο θα έλεγα ότι η "Λευκή Κορδέλα" διαφοροποιούνταν από το ύφος της χολυγουντιανής λάμψης των Όσκαρ. Και καλύτερα που έγινε γνωστή επειδή πήρε το Χρυσό Φοίνικα, παρά επειδή θα έπαιρνε το όσκαρ ξενόγλωσσης. Πάλι, δε λέω ότι θα ήταν λάθος να το πάρει, απλά δε θα μου ταίριαζε περισσότερο απ' ότι να έβλεπα το Captain America στις Κάννες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συμφωνώ απολύτως με αυτό εδώ το τελευταίο σχόλιό σου Sach! Η "Λευκή Κορδέλα" όπως και ο "Κυνόδοντας" δεν "κολλούσαν" για Όσκαρ..!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Χαίρομαι που συμφωνείς! Όχι ότι θα στράβωνα αν έπαιρναν και το αγαλματίδιο, αλλά ανάμεσα σε όσκαρ ξενόγλωσσης και σε Χρυσό φοίνικα/certain regard, προτιμώ τα δεύτερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή